9 Φεβ 2009

Προβιοτικά - Πρεβιοτικά



Τα προβιοτικά ορίζονται ως ζωντανά μικροβιακά συμπληρώματα τροφίμων που επιδρούν θετικά στην υγειά, βελτιώνοντας τη μικροβιακή ισορροπία του εντέρου(δράση αντίθετη με αυτή των αντιβιοτικών).



Η επιστημονική κοινότητα χαρακτηρίζει προβιοτικούς, μικροοργανισμούς που έχουν τις παρακάτω ιδιότητες
  • ανθρώπινη προέλευση(εντερική προέλευση)
  • G.R.A.S(Generally Recognized As Safe) – γενικά αναγνωρισμένα ως ασφαλή
  • ανθεκτικότητα σε τεχνολογικές μεθόδους
  • ανθεκτικότητα στο γαστρικό οξύ και στη χολή
  • ικανότητα να αποικίσουν και να μεταβολιστούν στο έντερο
  • ικανότητα να επιβιώνουν, ακόμα και για μικρό χρονικό διάστημα στο γαστρεντερικό σύστημα
  • παραγωγή αντιμικροβιακών ουσιών
  • ικανότητα να διαμορφώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα
  • ικανότητα να επηρεάζουν τη δραστηριότητα του μεταβολισμού

Τα προβιοτικά εμπεριέχουν ζωντανούς μικροοργανισμούς(lattobacilli,bifidobatteri) οι οποίοι αν χορηγηθούν σε μεγάλη ποσότητα μπορούν να μεταβάλουν και να διαμορφώσουν την εντερική χλωρίδα καθιστώντας την ανθεκτικότερη και ενεργή. Οι μικροοργανισμοί καταστρέφονται κατά ένα μεγάλο μέρος στο πέρασμα τους από το γαστρεντερικό σύστημα και μόνο ένα μικρό μέρος φτάνει στο κόλον.
Αντίθετα τα πρεβιοτικά ή πρεβιοτικές ίνες αποκαλούνται τα άπεπτα συστατικά της τροφής που δρουν ευεργετικά για τον οργανισμό, ενεργοποιώντας επιλεκτικά την ανάπτυξη και τη δραστηριότητα ενός η περισσοτέρων βακτηριακών στελεχών που αποικίζουν το έντερο. Τα πρεβιοτικά εμπεριέχουν ολιγοσακχαρίτες όπως φρουκτο-ολιγοσακχαρίτες(FOS), γαλακτο-ολιγοσακχαρίτες(TOS), γλυκο-ολιγοσακχαρίτες(GOS), soia-ολιγο-σακχαρίτες(SOS). Αυτά τα προϊόντα επαναφέρουν την εντερική χλωρίδα και βελτιώνουν τη λειτουργία του εντέρου, επιπλέον μειώνουν κατά ένα μικρό ποσοστό τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα.
Κυριότεροι Εκπρόσωποι
Bifidobacterium bifidum: παράγει πολλές βιταμίνες, κυρίως της ομάδας B, πεπτικά ένζυμα και οξέα(οξικό οξύ και γαλακτικό οξύ) με αντιβακτιριδιακή δράση. Είναι ευαίσθητο στη θερμοκρασία, στο όξινο περιβάλλον και μόνο το 30% φτάνει στο έντερο.
Bifidobacterium infantis
Lactobacillus acidophilus: παράγει λακτάση έτσι ώστε βοηθάει στη
διάσπαση και απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών του γάλακτος και πολεμά παθογόνα βακτήρια και μύκητες. Παράγει αντιβιοτικές ουσίες και βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης. Είναι εξαιρετικά ευαίσθητο στη κακή διατροφή του ανθρώπου(φαγητά χωρίς φυσικές βιταμίνες, κατεψυγμένα, συντηρητικά), και στη λήψη αντιβιοτικών.
Lactobacillus bulgaricus
Lactobacillus casei και Lactobacillus plantarum: αντέχουν στο όξινο περιβάλλον του στομάχου, τα βρίσκουμε σε πολλά προϊόντα της αγοράς.
Saccaromicies boulardii: είναι αυτό που αντέχει περισσότερο στο πέρασμά του από το γαστρεντερικό κομμάτι γιατί επιζεί σε θερμοκρασία 37οC και μπορεί να χορηγηθεί με ζεστά ροφήματα σε αντίθεση με τα υπόλοιπα, ή ακόμα και στα μικρά παιδιά με το μπιμπερό.
Έχει παρατηρηθεί ότι το Saccaromicies boulardii είναι χρήσιμο στη διάρροια που προκαλούν τα αντιβιοτικά, ενώ τα Lactobacillι είναι πιο αποτελεσματικά στη διάρροια που προκαλούν ιώσεις.
Οι πληροφορίες όσο αναφορά τη χορήγηση τους στα μικρά παιδιά είναι λιγοστές ωστόσο χρησιμοποιούνται χωρίς παρενέργειες.
Τα τελευταία χρόνια τα προβιοτικά έχουν πολλαπλασιαστεί στα φάρμακα και στα συμπληρώματα διατροφής, στο γιαούρτι, στο γάλα, στα παγωτά και στα τυριά όπου δημιουργούν μια κατηγορία τροφίμων γνωστά με την αγγλική ονομασία functional food. Το χαρακτηριστικό τους είναι η απουσία ανεπιθύμητων παρενεργειών.

Πηγή:
http://www.enet.gr/
http://www.otc.gr
it.wikipedia.org
ilserpentedigaleno.blogosfere.it
La Fitoterapia in un squadro, Francesco Capasso-Giuliano, Grandolini-Renato Pescitelli, Springer

2 σχόλια:

  1. Αγαπητέ συνάδελφε, συγχαρητήρια για το κατατοπιστικό σου άρθρο. Πράγματι η πρόληψη της διάρροιας των αντιβιοτικών αποτελέι την πιο γνωστή επιτυχία των προβιοτικών. Απαραίτητη βέβαια προυπόθεση για την επιτυχή αντιμετώπιση αυτού του τύπου της διάρροιας, είναι η ΜΗ ταυτόχρονη συγχορήγηση του αντιβιοτικού με το προβιοτικό διότι υπάρχει ο κίνδυνος αποδόμησης των μικροοργανισμών λόγω της δράσης του αντιβιοτικού. Μια καλή πρακτική είναι να μεσολαβείμια ωρα μεταξύ της χορήγησης του αντιβιοτικού και της χορήγησης του προβιοτικού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όντως πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση. Εγώ να προσθέσω ότι αν και υπάρχει ένα ερωτηματικό ως προς το αν βοηθούν και στην περίπτωση αντιμετώπισης της δυσκοιλιότητας απ'ότι ειπώθηκε σε μιά παρουσίαση του πανεπιστημίου μου, έχω διαβάσει ότι σε μερικές περιπτώσεις βοηθούν. Στη δικιά μου περίπτωση έχουν βοηθήσει, ίσως γιατί έχω IBS. Όχι όλα τα παρασκευάσματα όμως. Αυτό που τελικά δούλεψε μετά από 1,5 μήνα συνεχούς χρήσης είναι το Tridophilus της Nature Plus. Όντως είναι μεγάλο χρονικό διάστημα 1,5μήνας, αλλά όταν κάποιος ασθενής έχει αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες (τρώει περισσότερες ίνες, λαχανικά και φρούτα), έχει αυξήσει τη φυσική του κατάσταση και γνωρίζει ότι δεν μπορεί να παίρνει χρόνια τα διάφορα καθαρκτικά, αξίζει να το δοκιμάσει, αρκεί να έχει υπομονή. Υπήρχαν δύο θέματα που με απασχολούσαν σχετικά με τα προβιοτικά όμως. Το ένα είναι τι γίνεται στην περίπτωση που κάποιος λαμβάνει όλα αυτά τα βακτήρια για μεγάλο χρονικό διάστημα και αν υπάρχει κίνδυνος να αυξηθεί αρκετά ο πλυθησμός τους ώστε να βάλουν τον οργανισμό σε κίνδυνο, αλλά απ'ότι κατάλαβα, τελικά το bioavailability είναι σχετικά μικρό, οπότε δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος. Το άλλο είναι γιατί μερικά προιόντα λειτουργουν και άλλα όχι? Και ακριβώς επειδή σε όλα αυτά τα supplements που θεωρούνται τροφές παρά φάρμακα ακόμα δεν γίνεται πάντοτε επαρκής έλεχγος, μήπως τα πιο αποτελεσματικά παρασκευάσματα περιέχουν και ένα μικρό ποσοστό καθαρκτικών, εν αγνοία και των ασθενών και των φαρμακοποιών?
    Και κυριε Μιτάκη, να ρωτήσω αν γνωρίζετε τι πρέπει να προηγείται: η λήψη αντιβιοτικού ή προβιοτικών?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Google Analytics

Διαβάστε Επίσης

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...