27 Νοε 2010

Βιταμίνες και συμπληρώματα - Ορθή χρήση

Πολλοί πιστεύουν ότι με μια ισορροπημένη διατροφή δεν είναι πάντα εφικτό να εξασφαλίσουμε στον οργανισμό μας όλες τις βιταμίνες και τα θρεπτικά συστατικά που του χρειάζονται. Για το λόγο αυτό παρατηρείται μια συνεχής αύξηση στη πώληση των λεγόμενων συμπληρωμάτων. Σε μερικές περιπτώσεις όμως η λανθασμένη επιλογή και χρήση τέτοιων σκευασμάτων μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα.


Τα συμπληρώματα σε γενικές γραμμές όταν αυτά δεν είναι απαραίτητα είναι προτιμότερο να αποφεύγονται,και να λαμβάνει ο οργανισμός με φυσικό τρόπο και μέσα από μια σωστή διατροφή όλες εκείνες τις ουσίες που έχει ανάγκη. Δεν είναι πάντα εύκολο με αυτό το τρόπο να φτάσουμε σε επιθυμητά αποτελέσματα, αφού πολλά τρόφιμα δέχονται επεξεργασία, διατηρούνται σε μη ιδανικές συνθήκες, έχουν μαγειρευτεί με λάθος τρόπο και πολλές φορές δεν είναι φρέσκα. Φρούτα και λαχανικά τα οποία διατηρούνται σε ειδικό περιβάλλον για να καθυστερήσει η ωρίμανση τους ή τα οποία δέχονται ειδική επεξεργασία για να επιταχυνθεί μέσα σε λίγες ημέρες, παρουσιάζουν σημαντική μείωση στα ποσοστά των βιταμινών που περιέχουν, ανεξάρτητα από την εμφάνιση και τη γεύση τους η οποία παραμένει καλή. Σούπες λαχανικών θεωρητικά πλούσιες σε βιταμίνες περιέχουν χαμηλές ποσότητες αφού ένα μεγάλο μέρος καταστρέφεται κατά τη διάρκεια του βρασμού. Διατροφικές συνήθειες οι οποίες έχουν ως βάση αλλαντικά, κατεψυγμένα, κονσέρβες περιέχουν πραγματικά χαμηλές ποσότητες βιταμινών.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις γίνεται κατανοητό ότι στον οργανισμό δε φτάνουν οι απαραίτητες ουσίες για τη σωστή λειτουργία του και μπορεί να είναι απαραίτητη η χρήση κάποιου συμπληρώματος χωρίς υπερβολές και πάντα με τη συμβουλή κάποιου ειδικού.


Η ανάγκη λήψης ενός συγκεκριμένου θρεπτικού συστατικού ορίζεται ως η ελάχιστη ποσότητα την οποία ο οργανισμός έχει ανάγκη για να διατηρήσει ένα ικανοποιητικό επίπεδο υγείας.


Η ανάγκη για βιταμίνες αντιπροσωπεύει λοιπόν την ποσότητα η οποία πρέπει να χορηγηθεί έτσι να αντισταθμίσει τις καθημερινές απώλειες και να διατηρήσει τα αποθέματα στους ιστούς καθώς και τις μεταβολικά ενεργές φόρμες σε ένα επίπεδο σταθερά ικανοποιητικό, διασφαλίζοντας με αυτό το τρόπο τις φυσιολογικές λειτουργίες.


Σημείο αναφοράς για τη λήψη των θρεπτικών συστατικών αποτελούν τρεις δείκτες:


PRI(Population Reference Intake - Πρόσληψη Αναφοράς Πληθυσμού): γνωστή παλαιότερα και ως RDA(Recommended Daily Allowance - Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη) ισούται με τη μέση τιμή της διατροφικής πρόσληψης του θρεπτικού συστατικού συν δύο σταθερές αποκλίσεις(σημείο c στο σχεδιάγραμμα). Πρόσληψη ίση ή μεγαλύτερη από την PRI εξασφαλίζει επάρκεια σε θρεπτικά συστατικά.

AR(Average Requirement): μέση ανάγκη πρόσληψης(σημείο b στο σχεδιάγραμμα).

LTI(Lowest Threshold Intake): πρόσληψη κάτω από την οποία υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μη διατηρηθεί η μεταβολική ακεραιότητα(σημείο a στο σχεδιάγραμμα).






Τρόποι για να διατηρούμε άθικτες τις βιταμίνες στα τρόφιμα:
  • Αγοράζουμε φρέσκα τρόφιμα και σε φυσιολογικές ποσότητες έτσι ώστε να μη παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο ψυγείο.
  • Φυλάσσουμε τα φρούτα σε δροσερό και σκοτεινό μέρος.
  • Πλένουμε τα φρούτα και λαχανικά με προσοχή αλλά και γρήγορα(όσο αυτό είναι εφικτό) για να μη μειώσουμε τις βιταμινικές τους ιδιότητες.
  • Προτιμάμε γρήγορο βρασμό, και κατανάλωση ωμών λαχανικών.
  • Δε ξεχνάμε ότι οι χυμοί πορτοκαλιών περιέχουν 50% λιγότερη βιταμίνη C σε σχέση με ένα ολόκληρο και φρέσκο πορτοκάλι.
  • Τα κατεψυγμένα τρόφιμα αγοράζονται από καταστήματα τα οποία εξασφαλίζουν ότι έχει διασφαλιστεί η σωστή τους ψύξη.



Πηγή:
Ok, la salute prima di tutto
Ruoli e richieste di vitamine, minerali ed acqua, Salvatore Ciappellano,Marisa Porrini, Idelson - Gnocchi



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Google Analytics

Διαβάστε Επίσης

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...