9 Αυγ 2016

Βιταμίνη D - Θωράκιση του ανοσοποιητικού με τη “βιταμίνη του ήλιου”





Η βιταμίνη D είναι μια εξαιρετικά σημαντική βιταμίνη που έχει ζωτικής σημασίας επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό. Ο άνθρωπος την προμηθεύεται τόσο από την τροφή όσο και από την απευθείας έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία .
Ο λόγος που η βιταμίνη D συχνά αναφέρεται ως η βιταμίνη του ήλιου είναι γιατί ουσιαστικά πρόκειται για μια ορμόνη που παράγεται από τη χοληστερόλη όταν το δέρμα μας είναι εκτεθειμένο στον ήλιο. Η βιταμίνη D ανήκει στις λιποδιαλυτές βιταμίνες μαζί με την Α, E και Κ, δηλαδή διαλύεται σε λίπος και συνεπώς μπορεί να αποθηκεύεται στο σώμα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μορφές βιταμίνης D
Η βιταμίνη D απαντάται σε δύο μορφές, τη βιταμίνη D2 και τη βιταμίνη D3, οι οποίες διαφέρουν ελαφρώς στη χημική τους δομή.
  • Η βιταμίνη D2, γνωστή και ως εργοκαλσιφερόλη, παράγεται από τους ζυμομύκητες και είναι αυτή που κυρίως περιέχεται στα τρόφιμα.
  • Αντιθέτως, η βιταμίνη D3, χολοκαλσιφερόλη, είναι η μορφή που παράγεται στο δέρμα με την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, έχει πολύ ισχυρότερη επίδραση και προσλαμβάνεται από τη διατροφή μέσω κυρίως των λιπαρών ψαριών, από το συκώτι και από τους κρόκους των αυγών.
Η βιταμίνη D περνά δύο μεταβολικές διεργασίες προτού μετατραπεί στην ενεργή μορφή της που είναι αυτή που συνδέεται στον κυτταρικό υποδοχέα και πυροδοτεί τις ακόλουθες διεργασίες που σχετίζονται με την υγεία των οστών, τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και την προστασία έναντι του καρκίνου.

Διαιτητική πρόσληψη της βιταμίνης D
Η βιταμίνη D αποθηκεύεται με τη μορφή της calcidiol ή 25 (ΟΗ) D της οποίας τα επίπεδα ανιχνεύονται στο αίμα. Οτιδήποτε κάτω από 12 ng / mL θεωρείται ανεπαρκές, και οτιδήποτε πάνω από 20 ng / mL θεωρείται επαρκές.
Φυσιολογικά επίπεδα ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες:
400 IU (10 mcg): Βρέφη 0-12 μηνών.
600 IU (15 μικρογραμμάρια): Τα παιδιά και οι ενήλικες, 1-70 ετών.
800 IU (20 mcg): Οι ηλικιωμένοι και οι έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες.
Αν και το επίσημο όριο για την ανεπάρκεια της βιταμίνης D είναι 12 ng / mL, πολλοί ειδικοί σε θέματα υγείας πιστεύουν ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να στοχεύουν για επίπεδα στο αίμα υψηλότερα από 30 ng / mL για καλύτερη υγεία και την πρόληψη των ασθενειών .
Επιπλέον, πολλοί πιστεύουν ότι η συνιστώμενη πρόσληψη είναι πάρα πολύ χαμηλή, και ότι οι άνθρωποι χρειάζονται πολύ περισσότερο για να φτάσει τα βέλτιστα επίπεδα στο αίμα της βιταμίνης .
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ιατρικής, ως ανώτατο ασφαλές όριο είναι 4.000 IU ή 100 μικρογραμμάρια.

Πίνακας 1.Οι κυριότερες διαιτητικές πηγές της βιταμίνης D
Τρόφιμο Βιταμίνη D (μg ανά 100 γρ.)
Μουρουνέλαιο 210,0
Σκουμπρί, ωμό 8,2
Σολομός, ωμός 7,1
Σολομός, ψητός 5,9
Κρόκος αυγού 4,9



Οφέλη της βιταμίνης D στον ανθρώπινο οργανισμό
Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για πολυάριθμες λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού , με βασικότερη την απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου προκειμένου να υπάρχει υγιής ανάπτυξη των οστών και των δοντιών. Σε περίπτωση ανεπαρκούς πρόσληψης της βιταμίνης D υπάρχει αυξημένος κίνδυνος ανάπτυξης οστικών ανωμαλιών ( οστεομαλάκυνση, οστεοπόρωση).
Η βιταμίνη D ενισχύει σημαντικά και το ανοσοποιητικό σύστημα, αυξάνοντας την αντοχή έναντι πολλών ασθενειών. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2006 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό της Αμερικανικής Ιατρικής Ένωσης μειώνει τον κίνδυνο για σκλήρυνση κατά πλάκας. Επίσης μειώνει σημαντικά και τον κίνδυνο καρδιακής νόσου και εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 και την ανάπτυξη πολλών τύπων καρκίνου.
Μελέτες έχουν αποδείξει και το σημαντικό ρόλο της βιταμίνης D στη ρύθμιση της διάθεσης και την αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Η βιταμίνη D συγκεκριμένα βελτιώνει τα επίπεδα της σεροτονίνης στον οργανισμό (νευροδιαβιβαστής), η οποία με τη σειρά της επηρεάζει την ψυχική διάθεση.
Tέλος επαρκή επίπεδα βιταμίνης D έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους.

Ανεπαρκής πρόσληψη βιταμίνης D
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητά πρόσληψης επαρκούς ποσότητας βιταμίνης D .
Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D λαμβάνει σήμερα διαστάσεις επιδημίας. Παρότι τα περισσότερα τρόφιμα είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνη D, οι ειδικοί λένε πως σπανίως μπορεί να προσλάβει κάποιος τις απαιτούμενες ποσότητες μέσω του φαγητού.
Η Ελλάδα για παράδειγμα παρότι πλεονεκτεί συγκριτικά με άλλες βορειότερες χώρες καθώς τις περισσότερες μέρες του χρόνου υπάρχει ηλιοφάνεια το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού παρουσιάζει συχνά έλλειψη βιταμίνης D με επακόλουθα προβλήματα στην υγεία.


Ομάδες υψηλού κινδύνου ανεπάρκειας βιταμίνης D
  • Άτομα με περιορισμένη έκθεση στο φως του ήλιου.
  • Άτομα με σκουρόχρωμο δέρμα
  • Η αστικοποίηση και η εργασία σε κλειστούς χώρους
  • Βρέφη που θηλάζουν και παιδιά που βρίσκονται στην ανάπτυξη.
  • Οι έγκυες γυναίκες και αυτές που θηλάζουν.
  • Μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, οι οποίες έχουν αυξημένο κίνδυνο οστεοπόρωσης.
  • Άτομα μεγαλύτερα των 50 ετών, επειδή η ικανότητα σύνθεσης της βιταμίνης D μειώνεται με την ηλικία.
  • Άτομα με παθήσεις δυσαπορρόφησης λίπους όπως κοιλιοκάκη, νόσος του Crohn, κυστική ίνωση και παγκρεατίτιδα.
  • Άτομα με ηπατικές και νεφρικές παθήσεις ή ενζυμικές ανεπάρκειες.
  • Άτομα που ζουν στο βόρειο ημισφαίριο (γεωγραφικό πλάτος μεγαλύτερο από 35°) ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
  • Άτομα με υποπαραθυρεοειδισμός
  • Παχύσαρκα άτομα.


Συμπτώματα ανεπάρκειας βιταμίνης D
  • Πόνος στα οστά
  • Πεσμένη ψυχική διάθεση
  • Μυϊκή αδυναμία
Τα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα έχουν επίσης συσχετισθεί με τα ακόλουθα
  • Αυξημένος κίνδυνος θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο
  • Νοητικές διαταραχές σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας
  • Σοβαρό άσθμα στα παιδιά
  • Καρκίνος


Πηγή:
http://www.eufic.org/ 
http://www.webmd.com/ 
http://www.nhs.uk/ 
http://www.healthline.com/ 
http://www.onmed.gr/ 

http://www.chem-lab.com

6 Αυγ 2016

ΨΩΡΙΑΣΗ: Όσα πρέπει να γνωρίζετε σε 2 λεπτά



Η ψωρίαση είναι μια χρόνια, μη μεταδοτική νόσος, που οφείλεται σε δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.




Πηγή:  
http://www.epidermia.gr/

Google Analytics

Διαβάστε Επίσης

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...